Vyhledat

Mají i vlastní kantýnu, lidé ale slyší na atmosféru něčeho nového, velkého a pokrokového

Když se Michal Cvekl proháněl jako malý po dílně svého dědečka, ještě netušil, kam ho láska k motorsportu a automobilům zavede. Dnes řídí úspěšnou společnost a ve firmě dokáže udřzet rodinou atmosféru.



Kdy jste nastoupil na funkci ředitele Auto Podbabská a jaká byla hlavní vize, cíle při nástupu?

Na pozici ředitele Auto Podbabská jsem nastoupil přesně před třemi roky, tedy v květnu 2016. Hlavní mou vizí bylo pokračovat v modernizaci a dalším růstu společnosti.


Jaká byla Vaše předešlá pozice? Toužil jste vždy vedoucí funkci nebo to přišlo až časem a pracovními zkušenostmi?

Na předešlé pozici jsem působil jako vedoucí servisní pobočky rovněž autorizovaného dealera, kde jsem měl na starost vše, včetně klempírny a lakovny vozidel. Po ukončení studia jsem šel cestou postupného růstu přes technické pozice až v posledních letech k pozicím manažerským, a upřímně se domnívám se, že je to ideální cesta, která se mi velmi osvědčila. Díky tomu jsem i dnes schopen analyzovat a řešit složitější problémy na vozidlech, nebo zhodnotit problematiku technologií a postupů, a i proto mohu být stále nápomocen kolegům ze současného i předchozích působišť při konzultacích technického charakteru.


Jaké je dneska postavení Auto Podbabská v rámci přímé konkurence? A kde společnost vidíte za 5 let?

Dovolím si hrdě říci, že Auto Podbabská má dnes pevnou pozici mezi nejlepšími autorizovanými prodejci a servisy v síti značek VW, Škoda i VW Užitkové vozy. Za 5 let budeme ještě větším a modernějším dealerem, který ze svých pozic rozhodně nebude chtít ustoupit.


Jak se business prodeje aut změnil za posledních řekněme 10 let? Jakým způsobem a jestli, do toho promluvili moderní technologie?

Právě vývoj technologií nabral v posledním desetiletí takový překotný progres, že se samozřejmě promítl do všech činností člověka a do automotive především. A změnil se samozřejmě jak vlastní produkt, tak poskytované služby, ale především sám klient. Možná toto nejlépe vystihuje slogan značky Volkswagen k novému, zcela elektrickému vozu VW I.D.3, jehož předprodej byl před pár týdny zahájen, o kterém rádi říkají, že se jedná o „tablet na kolech.“


Bude se podle Vás posouvat prodej aut do online prostředí, tak jak to dnes nabízí například Tesla v podobě klasického e-shopu, nebo to v tomto oboru neočekáváte?

Myslím si, že současná generace klientů si přeci jenom ještě ráda vyzkouší a „osahá“ něco tak zásadního, jako je nový automobil. Lidé si stále ve většině váží takové investice a často v sobě v podstatě chovají úctu k tak krásnému a zároveň sofistikovanému výrobku. Nákup vozidla zkrátka ještě nevnímají jako online nákup potravin, nebo běžného elektrospotřebiče domů. Otázkou zůstává, co nastane s příchodem mladší generace, ale to se mne budete muset znovu zeptat třeba za těch zmíněných 5 let.



Kdo vlastně je vaším hlavním zákazníkem, flotily firemních vozů nebo „člověk z ulice“?

Naším dnešním hlavním klientem jsou opravdu ve větší míře firemní flotily, ale o to více se soustředíme na jednotlivé retailové klienty, tedy soukromé osoby, které vybírají svůj nový rodinný vůz. Tyto dva typy klientů se samozřejmě rozhodují podle zcela odlišného vzorce, ale oběma umíme nabídnout široké spektrum řešení, dle jejich požadavků. V posledních letech možná trochu pozorujeme odliv retailových klientů ze showroomů nových vozů na výstavní plochu ojetých vozů, protože i tam najdou krásné, skvěle vybavené a v podstatě zánovní vozy.


Kde vidíte budoucnost automobilů? Bude to elektřina, vodík…?

Toto je pro mne velmi těžká otázka, respektive odpověď na ni. Jde o to, čím mám odpovědět, jestli srdcem, nebo hlavou. Já miluji auta a motorky, a díky svému otci a dědovi, kteří měli vlastní autodílnu, se v tomto prostředí pohybuji už od dětství. V mládí jsem se věnoval rallysportu, okrajově jako jezdec a především jako mechanik v týmu svého kamaráda. Takže věřím, že i v budoucnu budu moci vyrazit např. na rally Bohemia a stále zde uslyším zvuk laděných motorů a bude zde cítit vysokooktanový benzín.


No a teď ta druhá cesta. E-mobilita je v podstatě již přítomná věc, tyto vozy jsou již druhým rokem v našem portfoliu, takže jejich vývoj sledujeme v přímém přenosu. A ano, rozum říká, že je to jedna z cest. Je mnoho polemik, které vozidlo (technologie) je vlastně ekologičtější. Zjišťuje se uhlíková stopa celého životaběhu jednotlivých typů motorů a jak dále ta která technologie zatěžuje životní prostředí. Já v elekromobilitě vidím alternativu. Klidně a rád budu jezdit po městě elektromobilem, který bude i při mém každodenním náročném programu stačit nabít tak jednou týdně. Ale určitě budu stále chtít mít i tu druhou, nebo lépe řečeno tu první možnost. Nějak v tom totiž postrádám ty, pro mě známé a důležité emoce. Viděl jsem řadu připravovaných elektromibilů značek VW a Škoda, které již vlastně přicházejí na trh, nebo zde brzy budou a jsou to skutečně nádherná a sofistikovaná vozidla. Ale když se já Vás zeptám „za čím se Vy spíše otočíte, když se rozjede z křižovatky? Za Ferrari, kterému při každém přeřazení vystřelí plameny z výfuku, zvuk motoru Vám rozvibruje celý hrudník a cítíte tu vůni ještě další dvě červené, nebo za Teslou, ve které jsou cestující možná zaraženi do sedaček jako při startu letadla, ale zvuk je stejný, jako když si hrajete doma s autodráhou? Když kolem Vás proletí na dálnici „dárce,“ zalehlý na motorce, nebo projede pizzař na elektroskůtru?“ V tomhle případě možná i za tím pizzařem, protože Vám právě málem přežehlil špičky nohou na přechodu, kam jste mu těsně před kola vstoupil, protože jste ho neslyšel.


Já myslím, že z tohoto je patrné, jaké emoce celkově tato témata vzbuzují, ale myslím si, že i v budoucnu tady stále budeme mít obě cesty, jdoucí vedle sebe a navzájem se doplňující, pak to vidím jako smysluplné.


Kolik dnes Auto Podbabská zaměstnává pracovníků a jaká je přímo Vaše role v náborovém kolečku?

Naše společnost v současnosti zaměstnává již přes sto stálých zaměstnanců a toto číslo rok od roku roste. Co se týká mé role při náboru nových zaměstnanců, tak samozřejmě nezaměstnáme nikoho bez mého konečného odsouhlasení. Má vlastní přítomnost u přijímacího pohovoru, nebo assessmentu závisí na dané pozici, nicméně vždy mi kolegové připraví kompletní informace o jednotlivém uchazeči a před, nebo nejpozději při samotném nástupu jsme představeni.


Trápí Vás velká fluktuace zaměstnanců, nebo díky rodinné atmosféře tento problém řešit nemusíte?

Mohu myslím konstatovat, že velká fluktuace nás netrápí, zejména ne na klíčových pozicích. My spíše neustále doplňujeme a rozšiřujeme náš tým.

K ukončení pracovního poměru pak spíše dochází v případech, kdy navstoupivší zaměstnanec není ochoten nebo připraven přijmout závazky a pracovní návyky vyplývající z vnitřních standardů naší společnosti a zároveň ze standardů autorizované sítě VW group.


Auto Podbabaská má na poli automotive vybudovaný již určitý kredit, je garantem kvality a záruky a proto zaměstnanec má v takových případech jen dvě možnosti. Buď je ochoten dle daných standardů pracovat, případně se tomuto začne aktivně učit, v opačném případě se naše cesty bohužel musí rozejít. My ze svých standardů slevit nemůžeme, neboť máme odpovědnost nejen k našim značkám, ale především k našim klientům.


Když se budu rozhodovat k jakému prodejci nových vozů mám nastoupit, pracovat, proč si mám vybrat Auto Podbabská?

Část odpovědi je v podstatě ve Vaší předešlé otázce, ta zmíněná „rodinná atmosféra.“ Jsme sice, dá se říci velká společnost, která dodržuje veškeré standardy, podmiňující autorizaci jak pro prodej, tak servis vozů VW, Škoda, VW užitkové vozy i servis Seat, musíme plnit všechny podmínky normy ISO 9001 a to vše při dosti náročném denním provozu. Vždyť když například zprůměrujeme počet vydodaných nových vozů na dny v roce, tak nám vychází cca 10 vozů na den a to vč. sobot. Ale i v tomto náročném provozu se všichni navzájem známe, sdílíme své starosti i radosti a najdeme si čas na to, abychom se potkali i jinak než pracovně. Například minulý pátek proběhl fotbalový zápas VW vs. Škoda, který skončil 6:6 a bez zranění.


No a myslím, že dalším naším velkým plusem je, že se nebojíme nových věcí. Již skoro s jistotou se na nás obracejí zástupci značek s různými pilotními projekty, protože jsou si dobře vědomi, že my rádi zkoušíme nové a hlavně pokrokové věci a vždy se takového úkolu se zájmem zhostíme. Momentálně budujeme vedle našich autosalónu základ pro bateriové úložiště, které je v podstatě prvním svého druhu, protože pro ukládání proudu využívá použitých baterií z hybridních a elektrických vozů koncernu.


Co kromě standardních benefitů nabízíte v rámci motivace pro vaše zaměstnance?

Kromě standardních benefitů vždy rádi zmiňujeme naši kantýnu. Člověk si ani neuvědomí, kolik každodenních starostí mu tím ubyde a kolik času tím uspoří. No a pak samozřejmě pracujeme v automotive, takže řada benefitů se nabízí, ať zmíníme služební vůz, pokud tomu pozice odpovídá, nebo nabízíme možnost „firemního operáku,“ kterého samozřejmě řada zaměstnanců také ráda využívá.

V neposlední řadě si myslím, že je samo osobě jistým benefitem „být u toho.“ Kde jinde v podstatě neustále zažíváte atmosféru očekávání něčeho nového, velkého, pokrokového, mnohdy revolučního a následně se můžete sami podílet na představení takové věci široké veřejnosti? To se přeci nedá srovnávat s křižováním Evropy za volantem kamiónu po přecpaných silnicích, nebo přesvědčováním známých, že potřebují uzavřít pojistku.


Jaké hlavní hodnoty u vás vyznáváte?

Především budování kvalitního, oboustranně fungujícího, na respektu a důvěře postaveného vztahu, jak především s klienty, tak i s našimi dodavateli. Tak se teprve „kruh uzavře.“


Jak vypadá Váš klasický pracovní den?

Tak na tuto otázku Vám asi nedokážu jednoduše odpovědět. Každý den je jiný a každý druhý Vás potká něco neplánovaného, čemu je třeba uzpůsobit pracovní program. Standardně moje pracovní náplň sestává z řešení běžných provozních věcí, např. kde se co porouchalo, nebo jaké nové technologie je třeba pořídit. Dále při počtu více než sta zaměstnanců část pracovního času věnuji personální oblasti. Dále plánuji realizaci marketingových akcí, jako např. uvedení nového modelu vozu na trh, nebo uzavírání cílů na další období a to jak prodeje nových vozů, přes servisní služby, po prodej dílů a příslušenství. No a můžeme pokračovat např. k rozhodování o přestavbě, nové stavbě, nebo budování sítě, zajišťující kvalitní a komfortní nabíjení e-vozů, a to vše při pohledu do křišťálové koule, jak bude situace třeba za již zmíněných 5 let vypadat. No a mezitím schůzky, porady, maily, telefony… Jednoduše se nikdy nenudím a to je to, co mě na mé práci zároveň nejvíce baví.


Jak nejraději relaxujete?

Takže nejtěžší otázka nakonec? Ne, to ne. Někdy mi „ke štěstí“ stačí jen se trochu déle vyspat. Mám dva malé syny a ti zřejmě trpí přesvědčením, že když je volno a nemusí se do školy, tak je třeba si den náležitě užít a vstávají sami ještě dříve, než v týdnu do školy a samozřejmě nechtějí, aby nám něco z té zábavy uteklo.


Ale teď seriózněji. Mám rád aktivní relax a jsem rád se svou rodinou, takže se snažím toto spojit. Všichni jsme si oblíbili cyklistiku a to hlavně na Šumavě a v okolí Lipna, nebo vyrážíme do oblasti alpských jezer v Rakousku. Když takový cyklovýlet zakončíte koupelí v Roklanském potoce, nebo ledovcovém jezeře a následně se zastavíte na něčem dobrém, nic Vám neschází. Jinak, během roku jezdíme často k manželčiným rodičům do Krkonoš a tam to také milujeme - v zimě i v létě.


Pane Cvekl, děkuji za Váš čas a přeji mnoho pracovních i osobních úspěchů.

Rádo se stalo a všem přeji jen to nejlepší.

drafter magazin logo.png
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

KARIÉRNÍ MAGAZÍN - Příběhy, které píše sám život

© Všechna práva vyhrazena 2019. Drafter Company s.r.o., IČ: 01781014, Veleslavínská 48/39, Praha 6, PSČ 162 00